کد مطلب:278644 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

گفتار ما
تعدادی از روایات و بخشهایی از زیارات كه از آنها می توان به رجعت پیامبران و امامان علیهم السلام استدلال كرد آورده شد و روایاتی نیز بعدا خواهد آمد، اما چیزی كه هست، مساله رجعت از اموری است كه تصور آن هم برای عموم مردم سخت است تا چه رسد به تصدیق و قبول كردن آن. و از همین روست كه بعضی از امامان علیهم السلام غالبا برای اظهار وقوع رجعت، سوگند خورده اند و بر رجعت انبیاء و امامان علیهم السلام از حد اشاره گذرانده، و تصریح كرده اند، تا اینكه برای عموم مردم و بلكه برای بعضی از دانشمندان و محدثین و خواصی كه ممكن است عجیب و بعید بودن رجعت به دلشان خطور كند، هیچ شك و تردیدی در اصل وقوع و خصوصیات رجعت، باقی نماند. و نیز از همین رو برای بیان حتمی و قطعی بودن آن به آیه ی (بل كذبوا بما لم یحیطوا بعلمه و لما یأتیهم تأویله) [1] متمسك شده و آن را شاهد آورده اند و نیز به ما آموخته اند كه در زیارت امامان معصوم علیهم السلام با تاكید بر واقع شدن مساله رجعت بگوییم: «به رجعت شما معترفیم و هیچ قدرتی برای خدا را، انكار نمی كنیم.»یا بگوییم: «وقوع چیزی جز آنچه خدا بخواهد، به گمان ما نرسد» و شبیه این حرفها.

بنابراین آنچه از عموم روایات رجعت به ویژه از این روایاتی كه ذكر شد بر می آید، این است كه خدای تعالی قصد نابود كردن سریع جهان و بلافاصله بر پا كردن قیامت و حشر خلائق را ندارد، بلكه به عكس، بنای آن ذات مقدس این است كه جهان، باقی باشد، و بر خلاف زمانهای پیشین، عدالت بر پا شود و ایمان و توحید برقرار باشد و ادامه پیدا كند.

از آنجا كه اراده ی خدای تعالی و بنای او بر این نیست كه زمین، از حجت خالی باشد، ناگزیر باید قبل از قیامت و بر پاشدن عدل الهی در جهان آخرت، حجتهای الهی - صلوات الله علیهم اجمعین- رجعت كنند و در بین رجعت كنندگان



[ صفحه 230]



حكومت نمایند، و دلهای آنان و شیعیانشان را آرامش و تسلی بخشند.


[1] يونس: 39- بلكه آنچه را به آن دانشي ندارند دروغ معرفي كردند و حقيقت آن، هنوز برايشان روشن نشده است.